loading...
غلامان ابالفضل(ع)
امام خمینی(رحمت الله علیه) می فرمایند:
نامه ي اعمال ما مي رود پيش امام زمان ـ سلام الله عليه ـ هفته اي دو دفعه، به حسب روايت. من مي ترسم که ماي که ادعاي اين را داريم که تبع اين بزرگوار هستيم، شيعه ي اين بزرگوار هستيم، اگر نامه ي اعمال را ببيند ـ و مي بيند، تحت مراقبت خداست ـ نغوذ بالله شرمنده بشود. شما اگر يک فرزندتان خلاف بکند، شما شرمنده ايد. اگر اين نوکر شما خلاف بکند، شما شرمنده ايد. در جامعه آدم شرمنده مي شود که پسرش اين کار را کرده يا نوکرش اين کار را کرده، يا اتباعش اين کار را کرده. من خوف اين را دارم که کاري ما بکنيم که امام زمان ـ سلام الله عليه ـ پيش خدا شرمنده بشود. اينها شيعه هاي تو هستند دارند اين کار را مي کنند! نکنيد. يک وقت نکند، يک وقت خداي نخواسته يک کاري از ماها صادر بشود که وقتي نوشته برود، نوشته هايي که ملائکه الله که مراقب ما هستند، «رقيب» (1) هستند ـ هر انساني رقيب دارد و مراقبت مي شود. ذره هايي که بر قلبهاي شما مي گذرد رقيب دارد. چشم ما رقيب دارد. گوش ما رقيب دارد. زبان ما رقيب دارد. قلب ما رقيب دارد. کساني که مراقبت مي کنند اينها را ـ نکند که خداي نخواسته از من و شما و ساير دوستان ما و ساير دوستان امام زمان ـ سلام الله عليه ـ يک وقت چيزي صادر بشود که موجب افسردگي امام زمان ـ سلام الله عليه ـ بشود. مراقبت کنيد از خودتان. پاسداري کنيد از خودتان. اگر بخواهيد اين پاسداري شما در دفتري که پاسداران صدر اسلام در او ثبت است در آن دفاتر ثبت بشود، همان طور که آنها پاسداري مي کردند از خودشان، شما هم از خودتان پاسداري کنيد، تا ثبت بشود آنجا.
 
پس از مرگ چهارمين نايب خاص امام در سال 329 قمري، غيبت کبرا آغاز شد. شيعيان که تا کنون درباره مسائل خود به امامان مراجعه مي کردند، حالا با غيبت امام و دسترسي نداشتن به ايشان، بايد درباره مسائل خود به کسي مراجعه مي کردند. در اين زمان بود که هدايت شيعيان با عنوان نيابت عام از سوي حضرت شکل گرفت. امام براي انتخاب اين برگزيدگان، شرايط و ويژگي هاي کلي اي ذکر کرد تا در هر عصر، فرد يا افراد شاخصي که اين ويژگي ها را داشتند، به عنوان نايب امام شناخته شوند و به نيابت از ايشان، سرپرستي و هدايت مردم را درباره مسائل ديني و دنيايي آنان به عهده بگيرند.
اسحاق بن يعقوب، يکي از ياران و وکيلان امام، دربار تکليف شيعيان در غيبت کبرا از امام پرسيد و امام در توقيعي چنين پاسخ داد: «... در پيش آمدهايي که [براي شما] رخ مي دهد، بايد به راويان اخبار ما (دانشمندان علوم ديني) رجوع کنيد. ايشان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنانم».(1)
 از مرگ چهارمين نايب خاص امام در سال 329 قمري، غيبت کبرا آغاز شد. شيعيان که تا کنون درباره مسائل خود به امامان مراجعه مي کردند، حالا با غيبت امام و دسترسي نداشتن به ايشان، بايد درباره مسائل خود به کسي مراجعه مي کردند. در اين زمان بود که هدايت شيعيان با عنوان نيابت عام از سوي حضرت شکل گرفت. امام براي انتخاب اين برگزيدگان، شرايط و ويژگي هاي کلي اي ذکر کرد تا در هر عصر، فرد يا افراد شاخصي که اين ويژگي ها را داشتند، به عنوان نايب امام شناخته شوند و به نيابت از ايشان، سرپرستي و هدايت مردم را درباره مسائل ديني و دنيايي آنان به عهده بگيرند.
اسحاق بن يعقوب، يکي از ياران و وکيلان امام، دربار تکليف شيعيان در غيبت کبرا از امام پرسيد و امام در توقيعي چنين پاسخ داد: «... در پيش آمدهايي که [براي شما] رخ مي دهد، بايد به راويان اخبار ما (دانشمندان علوم ديني) رجوع کنيد. ايشان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنانم».(1)

مقدمه
 

حضور همواره حاکم اسلامي، و اعتقاد شيعيان به وجود ضروري و هميشگي امام، اين انتظار را پديد آورد که امام و ولي امر جامعه، هميشه حاضر و ظاهر است؛ اما پيامبر و ائمه (عليه السلام) مي دانستند که دگرديسي جامعه اسلامي و فشارهاي روز افزون بر اهل بيت (عليه السلام) آنان را ناگزيز از پنهان شدن و سکوت و خاموشي مي کند. اين روند تا آنجا که به حبس و محاصره و احضار به پايتخت ختم مي شد، مشکل جدّي و يا دست کم شبهه اعتقادي و خلل در باورها را موجب نمي شد، اما اگر به غيبت کلي و عدم حضور امام در عرصه اجتماعي منتهي مي شد، مي توانست انديشه ضرورت وجودي امام را زير سوال برد. از اين رو پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) و امامان، آگاهي، بشارت و هشدارهايي را به جامعه اسلامي ارائه دادند و دانشمندان، راويان و مؤلفان، نيز آنها را گرد آورده و عرضه کردند. امامان متأخر ما افزون بر اين آگاهي ها اقدامات عملي گوناگوني را به انجام رساندند تا شيعيان براي پذيرش امام غائب و چگونگي گذار از دوران سخت غيبت، آماده شوند از اين رو ابتدا به اقدامات علمي و سپس به اقدامات عملي اشاره مي کنيم.

چكيده
 

در اين تحقيق چند نكته قابل ذكر است كه به طور خلاصه معروض مي دارم :
1. اين تحقيق در چهار فصل تدوين گرديده است .
2.فصل اول با عنوان غيبت، بمعناي لغوي غيبت و اقسام غيبت مي پردازد و در ضمن دو اصطلاح پركاربرد در فرهنگ مهدويت را توضيح مي دهد .
3. فصل دوم با عنوان آثار تربيتي غيبت در آيات و روايات به بررسي آيات و رواياتي كه راجع به بحث غيبت هست مي باشد .
4. فصل سوم باعنوان چرا غيبت مسئله اي را مطرح نموده است كه شايدسئوال خيلي از دوستداران حضرت ولي عصر(عليه السلام) مي باشدكه علت غيبت حضرت ولي عصر چيست ؟واينكه آيا غيبت سبقه تاريخي داشته است ؟
5.فصل سوم نظري بر علل سياسي - اجتماعي و علل طولاني شدن غيبت نيز دارد .
6. فصل چهارم با عنوان آثار تربيتي فرهنگ انتظار در زمان غيبت نظري دقيق به بحث انتظار دارد .
كليد واژه : 1.معاني غيبت 2. نوّاب حضرت وليعصر (عليه السلام ) 3. اقسام غيبت ( صغري – كبري ) 4. از پس پرده غيبت 5. معناي خليفه 6. فلسفه و حكمت غيبت 7. انتظار

چکیده :
 

نگارنده در این تحقیق تلاش نموده که مسئله غیبت و حکمت طولانی شدن آن را به عنوان یک عقیده قطعی مذهب تشیع از نظر ادیان گذشته و در اسلام و نیز فلسفه غیبت و معنای آن را مورد بررسی قرار داده و اصل موضوع و ابعاد گوناگون آن را به رشته تحریر در آورد .
واژگان کلیدی :غیبت ، امام زمان (عج)، حکمت ، فلسفه ، امام غایب، قائم ، فرج

آيا امام زمان (ع) در دوران غيبت ياران و همراهاني دارد؟
 

يکي از پرسش‌هاي مطرح دربارة امام مهدي(عج) اين است که آيا آن حضرت در دوران غيبت ياران و همراهاني دارد يا خير؟ در پاسخ اين پرسش بايد گفت: از برخي روايات و سخنان دانشوران بزرگ شيعه چنين برمي‌آيد که در اين دوران، گروه‌هاي برگزيده‌اي از مؤمنان راستين، مسئوليت ياري امام عصر(ع) و انجام دستورهاي ايشان را برعهده دارند.
براي روشن‌تر شدن اين موضوع، ابتدا به برخي از اين روايت و سخنان اشاره مي‌کنيم و در ادامه نيز به بررسي طبقات مختلف ياران آن حضرت مي‌پردازيم.
امام خمینی(رحمت الله علیه) می فرمایند:
نامه ي اعمال ما مي رود پيش امام زمان ـ سلام الله عليه ـ هفته اي دو دفعه، به حسب روايت. من مي ترسم که ماي که ادعاي اين را داريم که تبع اين بزرگوار هستيم، شيعه ي اين بزرگوار هستيم، اگر نامه ي اعمال را ببيند ـ و مي بيند، تحت مراقبت خداست ـ نغوذ بالله شرمنده بشود. شما اگر يک فرزندتان خلاف بکند، شما شرمنده ايد. اگر اين نوکر شما خلاف بکند، شما شرمنده ايد. در جامعه آدم شرمنده مي شود که پسرش اين کار را کرده يا نوکرش اين کار را کرده، يا اتباعش اين کار را کرده
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا شما وظیفه منتظر ظهور را میدانید.....؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 166
  • بازدید سال : 1,361
  • بازدید کلی : 18,372
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما Flash banner maker online

    Get Flash Code