loading...
غلامان ابالفضل(ع)
غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 119 تابستان 1391 نظرات (0)

سلام دوستان

شرمنده همه شما دوستان عزیز هستم؛به خاطر غیبت طولانی ام.

یه چند وقتی نبودم،گرفتاری داشتم.

به هر حال سعی می کنم از این به بعد زود به زود آپدیت کنم.چشمک خجالت 

غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 63 بهار 1391 نظرات (1)

معلم مانند پيامبر است. معلم‌ها مي‌گويند چه كارهايي خوب است تا ما آن را ياد بگيريم و انجام بدهيم و چه كارهايي بد است تا آن را انجام ندهيم.
يكي از كارهاي خوبي كه معلم‌ها به ما ياد دادند، ايثار و گذشت و فداكاري است. آنها از كربلا و عاشورا، از جنگ و رزمندگان گفتند. آنها از حسين فهميده گفتند كه با بستن نارنجك جانش را براي ميهنش فدا كرد و از پتروس فداكار گفتند، پسركي كه انگشتش را از شب تا صبح، در سوراخ سد فرو كرد تا شهر را از سيلابي عظيم و ويرانگر نجات دهد. با اين داستان‌ها، ما ايثار و فداكاري مي‌آموختيم. وقتي هم كه حادثه‌اي پيش مي‌‌‌امد كه به قهرماني فداكار و ايثارگر نياز داشت، اين معلم‌ها بودند كه قهرمان ايثارگر داستان‌ها شدند. براي آشنايي بيشتر شما به معرفي چند تن از آموزگاران فداكار مي‌پردازيم:
در روستاي بيجار معلم بودم. مثل هر روز به مدرسه مي‌رفتم. آن روز هيجدهم بهمن بود. هوا سرد و توفاني بود. باد به شدت مي‌وزيد. بخاري كلاس را روشن كردم، اما ناگهان بخاري آتش گرفت و هر لحظه شعله‌هاي آن بيشتر مي‌شد. بچه‌هاي كلاس را كه ترسيده بودند، يكي يكي بيرون فرستادم. صورتم و دستانم مي‌سوخت. بايد خودم بيرون مي‌رفتم. ديگر كسي در كلاس نمانده بود، اما ناگهان بر اثر وزش باد، در كلاس بسته شد. در از داخل كلاس دستگيره نداشت. هر چه سعي كردم در را باز كنم، نشد. من داخل كلاس، در ميان شعله‌‌هاي آتش گير افتاده بودم. ناگهان نگاهم به پنجره كلاس افتاد. به آن سو رفتم. مي‌خواستم از پنجره بيرون بروم، اما همه بدنم سوخته بود. همه جاي بدنم درد مي‌كرد. نتوانستم. تا آن‌كه ماشين آتش‌نشاني و آمبولانس از راه رسيد. سال‌ها از آن روز مي‌گذرد. همه دانش‌آموزانم نجات يافتند. رئيس جمهور آن موقع، آقاي سيد محمد خاتمي، به من «مدال لياقت» دادند.

غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 66 بهار 1391 نظرات (0)

تأملي درباره دانشجوي مسلماندوران دانشجويي را مي توان از منظره هاي گوناگون ديد، امتداد يادگيري دوران مدرسه، فصل جديد جواني، مقدمه ورود به جامعه، زمينه يافتن شغل، تجربه هاي فعاليت دانشجويي و ...اما دانشجو اولاً «دانش»«جو»است.پس فصل مميز او دغدغه کسب دانش است، اما امروزه، اين مسئله اصلي دانشجوي ما نيست و دانشجويي بيش و پيش از آنکه دل مشغولي دانش مندي و دانش ورزي داشته باشد سکوي حرکت به سمت شغل، کسب درآمد و شان اجتماعي است.آيا اينها کاستي دانشگاه ماست يا کاستي استادان؟ يا شايد اصلاً اين و نقيصه نيست!
«دانشگاه مبدا همه تحولات است»، (1)«مقدرات اين مملکت، دست اين دانشگاهي هاست»،(2)«دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت يک ملت است.از دانشگاه بايد سرنوشت يک ملت تعيين بشود.دانشگاه خوب يک ملت را سعادتمند مي کند»(3)و «دانشگاه که راس امور هست و تقديرات يک کشوري، مقدرات يک کشوري بسته به وجود آنهاست، بايد جديّت کنند که روي خودشان را از غرب و شرق برگردانند».«اگر دانشگاه را ما سست بگيريم و از دست برود، همه چيزمان از دست مان رفته است»، «دانشگاه است که امور کشور را اداره مي کند و دانشگاه است که نسل هاي آينده و حاضر را تربيت مي کند و اگر چنان چه دانشگاه در اختيار چپاولگرهاي شرق و غرب باشد، کشور در اختيار آنهاست».(4)دانشگاه شکل دهنده حال و آينده کشور و تأمين کننده مهم ترين زيرساخت توسعه کشور(نيروي انساني )است.(5)

غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 74 بهار 1391 نظرات (0)

 
يكي از بيشترين دل مشغولي هاي والدين، درس خواندن فرزندان و مدرك گرفتن آنهاست؛ حق هم دارند. اين روزها تب تند مدرك گرايي آنچنان پرحرارت است كه هيچ كس نمي خواهد از قافله عقب بماند.
«بي سوادي موجب بدبختي است»، ورد زبان همه خانواده هاست. كسي كه درس نخواند، حمال مي شود»، چماقي است كه دائماً بر سر نوجوانان فرود مي آيد. ترساندن نوجوان از درس نخواندن و بي سواد ماندن و بدبخت و بيچاره شدن صحبت هميشگي خانواده هاست.
گرچه والدين حق دارند كه نسبت به درس خواندن فرزندان خود بي تفاوت نباشند، ولي نگراني بيش از حد، كار را از آنچه هست بدتر مي كند.

متأسفانه پدر و مادري كه در مقابل نمره بد فرزندشان در درسي، بلافاصله عكس العمل خشم آلودي نشان مي دهند، بايد منتظر عواقب بد آن هم باشند. يكي از پي آمدهاي اين كار اين است كه نوجوان وقتي از نگراني شديد خانواده مطلع مي شود بناي سوءاستفاده را مي گذارد؛ يعني نوجواني كه مي داند از مهر و محبت بيش از اندازه پدر و مادر برخوردار است، وقتي نمره بدي مي گيرد، براي اينكه مورد مؤاخذه قرار نگيرد، متوسل به رنجورنمايي مي شود؛ مثلاً مي گويد:
«سرم درد مي كند، اشتها ندارم، دلم درد مي كند» و دهها ناراحتي جسمي ديگر براي خود مي تراشد. پدر و مادر كه از همه جا بي خبرند، دستپاچه شده و شروع به دوا و درمان مي كنند، در حالي كه موضوع از جاي ديگري آب مي خورد و فرزندي كه از تنبيه رهايي يافته، اين كار را جزو عادتهاي خود قرار مي دهد. در اين گونه موارد، پدر و مادر هوشيار بايد مسأله بيماري را جدي نگيرند و پس از كمي مورد توجه قرار دادن او، رهايش سازند. نوجوان كه مي داند بيماري خاصي ندارد، بتدريج به سراغ پدر و مادر مي آيد و با نگراني نمره بد خود را به اطلاع آنان مي رساند. اينجاست كه پدر و مادر بايد براي تنبيه فرزند خود رفتار جديدي را در پيش گيرند؛ مثلاً موقتاً به او كم اعتنايي كنند يا از تفريحاتي كه مورد علاقه اش مي باشد، محرومش سازند.
اگر فرزندي نتوانست درس بخواند، نبايد به او گفته شود كه تو بي استعدادي، تكرار اين جمله باعث مي شود كه فرزند ما فكر كند در تمام زمينه ها بي استعداد است؛ در صورتي كه ممكن است او در ساير زمينه ها بسيار هم ممتاز باشد. اصولاً به جاي اينكه به فرزندانمان بگوييم: «تو در درس بي استعدادي»، بايد به او بگوييم: «تو در زمينه هاي ديگر بسيار بااستعدادي، چرا از هوش و حواست براي درس خواندن استفاده كامل نمي بري؟» بيان اين مطلب به نوجوان يادآور مي شود كه او به حد كافي استعداد دارد و در ساير زمينه ها مورد تأييد پدر و مادر است اما فقط در درس خواندن كمي تأمل و ترديد مي كند.
غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 86 بهار 1391 نظرات (0)

 

7 پله تا هدف
 

اگر به راستي موارد زير را باور داشته باشيد، آنها را بخوانيد و از صميم قلب به آنها عمل کنيد، در راهي قدم نهاده ايد که به جاده سعادت و موفقيت منتهي خواهد شد. در اينجا ما کليدهاي طلايي را به شما هديه مي دهيم تا به کمک آنها درهاي بسته زندگي تان را به روي موفقيت و يک زندگي بهتر باز کنيد.
غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 88 بهار 1391 نظرات (0)

 
دختر و پسر جواني که با هم پيمان زندگي مشترک مي بندند. تصميم مي گيرند تا پايان عمر در يک خانه و در کنار هم زندگي کنند و در کارهاي مربوط به حيات اجتماعي و تربيت فرزندان شان زير بازوي يکديگر را بگيرند و به کمک هم پيش بروند. انعقاد چنين پيماني آسان نيست. زندگي مشترک ضوابط و شرايطي دارد که تنها با رعايت آنها مي توان از يک زندگي شاد برخوردار بود. پس لازم است مراقبت هايي پيش از ازدواج صورت بگيرد تا زن و مرد بعدها در دام اختلافات حل نشدني گرفتار نشوند. مراقبت هايي هم براي ماه هاي اول ازدواج لازم است تا زوجين بتوانند پايه هاي اوليه ي زندگي مشترک خود را محکم کنند. اين امر بخصوص براي روزهاي اول ضروري است. از آن بابت که اين دوره، دوره متزلزلي است و اندک اشتباهي ممکن است تلخکامي پديد آورد يا آثار رواني ناگواري بر جاي بگذارد. اصولاً ازدواج امري مسؤوليت آور است و انسان نمي تواند مانند دوران تجرد راحت باشد و به هر گونه يي که خواست زندگي کند.
غلامان ابالفضل(ع) بازدید : 52 بهار 1391 نظرات (0)

- خالق و مبتکر:

«يک» ها پايه و اساس زندگي هستند. هميشه عقايد جديد و بديع دارند و اين حالت در آنها طبيعي است. هميشه دوست دارند تمامي کارها و مسايل بر حول و محوري که آنها مي گويند و تعيين مي کنند در گردش باشد و چون مبتکر هستند،گاهي خودخواه مي شوند. با اين حال «يک» ها به شدت صادق و وفادارند و به خوبي مهارت هاي سياسي را ياد مي گيرند. هميشه دوست دارند حرف اول را بزنند و غالباً رهبر و فرمانده هستند. چون عاشق اين هستند که «بهترين » باشند. در استخدام خود بودن و براي خود کار کردن بارزترين ويژگي آنهاست ، ولي بايد ياد بگيرند که عقايد ديگران ممکن است بهتر باشد و بايد با رويي باز آنها را نيز بشنوند.


 
هنوز در بسياري از مدارس کشور، زنگ ورزش تفاوتي با زنگ تفريح ندارد. هنوز خيلي از مديران مدارس، زنگ ورزش را تنها براي استفاده معلمان رياضي و فيزيک و... از آن، در جدول برنامه‌هاي مدرسه مي‌گنجانند و بدتر از اين‌ها، برخي از مدارس در عمل، اصلاً زنگي به نام زنگ ورزش ندارند.
در تعداد زيادي از مدارس هم که زنگ ورزش را به صورت واقعي (نه به صورت نمادين و به عنوان زنگ تفريح) دارند، آن قدر امکانات ورزشي اندک است که دانش‌آموزان عملاً چيزي نمي‌آموزند و فقط وقت گذراني مي‌کنند. معلم ورزش، توپ‌هاي کهنه مدرسه را به دانش آموزان مي‌دهد و آنان را به حال خود مي‌گذارد تا ساعتي پايي به توپ بزنند. بدون آن که دل به کار دهد. هنوز به ورزش در مدارس به عنوان يک درس نگاه نمي‌شود.‏
در حالي که مسئولان، پزشکان و کارشناسان بر اهميت ورزش و نقش مؤثر آن در سلامت روح و جسم افراد تأکيد مي‌کنند و بر ضرورت توجه به آن از دوران کودکي اصرار مي‌ورزند، متأسفانه اين موضوع در مدارس کشور به طور بايسته و شايسته مورد توجه قرار نمي‌گيرد. اين در حالي است که اخبار موجود حاکي از آن است که درصد زيادي از دانش‌آموزان به ويژه در دوره ابتدايي، به مشکلات فيزيکي متعددي از جمله چاقي، اضافه وزن و ستون فقرات مبتلا هستند.
گذشته از اين، بازي، تفريح و ورزش يکي از بايدهاي زندگي کودکان و نوجوانان است که در شادابي، افزايش اعتماد به نفس و تقويت روحيه آنان بسيار اثرگذار است و چشم پوشي از اين موضوع و نداشتن برنامه و طرحي مدوّن و هدفدار براي آن بسيار تأسف برانگيز است.
 

اشاره
 

تعلیم و تربیت، فنی بسیار ظریف و حساس است که تنها با کارآمدی و حرفه ای بودن و اطلاع دقیق از مسائل و فرآیند آموزش و پرورش می توان از عهده انجام آن برآمد، زیرا این کار نیاز به دانش، آگاهی و مهارتهای خاصی دارد که بدون داشتن آنها نمی توان به امر تعلیم و تربیت پرداخت.
معلم برای حفظ و افزایش کارآمدی خود و موفقیت در تدریس، باید پیوسته در حال یادگیری باشد، همواره تغییرات و تحولات مربوط به حرفه خود را پیگیری نماید و با توجه به پیشرفت های علوم و فنون در زمینه های مختلف معلومات، مهارت ها و اطلاعات خویش را ارتقاء بخشد.
علاوه بر این، معلم برای تدریس مؤثر و هدایت دانش آموزان باید قادر به ایفای نقش های متعددی در کلاس درس باشد. اجرای این نقش ها به معلم کمک می کند تا شناخت کافی از شاگردان خود پیدا کند و سپس با توجه به خصوصیات شخصیتی، رشد و تکامل آنها آموزشهای لازم را ارائه دهد. این مقاله نقش های متعدد معلم را در کلاس درس بررسی می کند.
شايد كمتر كسي از اين مكان آموزشي ايران مطلبي خوانده و يا شنيده باشد هدف از نوشتن اين مقاله شناساندن اين مكان و اقدام ستودني يك انسان فرهنگ دوست است.‏اين مدرسه دومين مدرسه نوين ايران بعد از مدرسه رشديه تبريز محسوب مي‌‌شود و به دليل اينكه تا بدو تاسيس تا به امروز تعطيل و تخريب نگشته و پذيراي دانش‌آموزان بوده اين مدرسه را مي‌توان اولين مدرسه نوين مستمر ايران ناميد. ‏
حاج اسدالله معرفت خامنه باني «مدرسه‌هاي مجاني معرفت» در خامنه ‌ـ مشهد ‌ـ پطروسكه (ماخاچ قالا) روسيه است كه در سال 1217 ه.ش در خامنه ديده به جهان گشود او در جواني به همراه دو برادرش براي كسب و كار عازم كشور روسيه مي‌شودو بدليل فعاليتي كه از خود بروز مي‌دهد در اندك مدتي به يكي از تجار خوشنام و معتبر پطروسكه بدل مي‌شود.‏
معلم مانند پيامبر است. معلم‌ها مي‌گويند چه كارهايي خوب است تا ما آن را ياد بگيريم و انجام بدهيم و چه كارهايي بد است تا آن را انجام ندهيم.
يكي از كارهاي خوبي كه معلم‌ها به ما ياد دادند، ايثار و گذشت و فداكاري است. آنها از كربلا و عاشورا، از جنگ و رزمندگان گفتند. آنها از حسين فهميده گفتند كه با بستن نارنجك جانش را براي ميهنش فدا كرد و از پتروس فداكار گفتند، پسركي كه انگشتش را از شب تا صبح، در سوراخ سد فرو كرد تا شهر را از سيلابي عظيم و ويرانگر نجات دهد. با اين داستان‌ها، ما ايثار و فداكاري مي‌آموختيم. وقتي هم كه حادثه‌اي پيش مي‌‌‌امد كه به قهرماني فداكار و ايثارگر نياز داشت، اين معلم‌ها بودند كه قهرمان ايثارگر داستان‌ها شدند. براي آشنايي بيشتر شما به معرفي چند تن از آموزگاران فداكار مي‌پردازيم:

مقدمه
 

در سال‌هاي اخير توجه زيادي به مبحث تعامل اجتماعي شده است. چرا كه بررسي‌هاي متعدد نشان مي‌دهند، كمبود مهارت‌هاي اجتماعي:
* تأثير منفي بر كاركرد تحصيلي دانش‌آموزان دارد.
* در روابط بين فردي و حوزه‌هاي رفتاري ـ عاطفي مشكل ايجاد مي‌كند.
* مشكلات يادگيري كودك را تشديد مي‌كند، مانع پيشرفت او مي‌شود و سرانجام به عواقب نامطلوب در دوران تحصيل او مي‌انجامد.
* سازگاري دانش‌آموزان را كاهش مي‌دهد و آن‌ها را با ناتواني در تمامي امور مواجه مي‌سازد.
* در دانش‌آموزاني كه قادر به انجام خواسته‌هاي كلاسي نيستند، احساس دردناكي از بي‌كفايتي، اضطراب، كاهش انگيزش و ناسازگاري‌هاي رفتاري به وجود مي‌آورد.
میل دختر به خودآرایى، از این حسّ شكارچى‏گرى او ناشى مى‏شود كه خداوند براى هدف متعالى «پیوند همسرى» در طبیعت و سرشت او نهاده است.
بدین سبب ، دستور پوشش براى دختران به اقتضاى طبیعت لطیف آنان، سختگیرانه‏تر است. حال در این مقاله ، به بررسی دلیل این امر می پردازیم :
علّتِ بیشتر بودن پوشش قانونى دختران در جامعه و فرهنگ ما، منع كام جویى جنسى از آنان است كه قطعاً به دوام بیشتر كانون خانواده و صمیمیت و محبت و دلبستگى بیشتر آنها در زندگى مشترك آینده‏شان خواهد انجامید.
دختر و پسرى كه قبل از ازدواج، عفیفانه‏تر زیسته‏اند و ازدواجشان نخستین تجربه آنهاست ، خوش‏بخت‏تر زندگى مى‏كنند. پس در واقع، دختران، با رعایت حدود پوشش، به سلامت زندگى آینده و سالم‏تر ماندن همسر آینده خود، كمك كرده‏اند و البته چنین خویشتندارى و عفافى از سوى پسران نیز تضمین خوبى براى زندگى آینده خود آنهاست.
طراحي داخلي با رويارويي و ترکيب بين تضادها مي کوشد يک ارتباط فيزيکي و معنايي، متناسب با ريتم و آهنگ وجودي درون خود انسان را در او پيدا کند. که اين حس در ذات تمامي انسان ها از ازل تا ابد وجود داشته و خواهد داشت و چيزي نيست جز حس زيبايي شناختي، يعني هر انساني بالفطره مي تواند زشتي را از زيبايي تشخيص دهد.
پس کافي است ضرب آهنگ هندسه فضاي شما با فطرت و ذات اصيل درونتان هم آهنگ باشد.
اين هماهنگي جز با تعادل بين تضادها حصول نمي يابد. اين تضادها هم مانند ضديت هاي دروني خود ما و دنياي اطراف ما تعريف شده اند. مانند گرمي و سردي، زنانگي و مردانگي، آرامش و خشم، قدرت و لطافت، پاکي و شهوت، کثرت و وحدت و ...
با ترکيب و تعديل اين تضادها مي توان در فضا غوغا کرد و به موجزترين شکل ممکن زيبايي را جلوه گر نمود. اين متعادل بودن جز با شناخت فن و هنر طراحي داخلي و عناصر متعلقه و مربوطه اش حصول نمي يابد.

اشاره:
 

با شناخت زنان تاريخ ساز و الگوبرداري از فعاليت آن ها، به ارزش هاي خود بيشتر پي ببريد و در جهت رشد خود گام هاي بلندي برداريد.
1-(14)مرداد ماه (1338)قمر الملوک وزيري بانوي بلندآوازه ايران در (54)سالگي درگذشت. قمرالملوک وزيري در سال (1284)در قزوين به دنيا آمد، وي اولين زني بود که در يک سالن عمومي، کنسرت اجرا کرد، اولين کنسرتش را در سال (1303)در گراند هتل اجرا کرد، قمر از نخستين هنرمنداني بود که براي بزرگداشت يک هنرمند از کارافتاده کنسرت داد، نخستين صفحاتي که از قمر ضبط شد، تصنيف «مارش جمهوري» از عارف بود که دولت بلافاصله آن را توقيف و جمع آوري کرد. وي درآمدش را صرف مستمندان مي کرد به طوري که در اواخر عمر هيچ چيز از خود نداشت، او در اسفند (1330)در فيلم «مادر» بازي کرد.
2-(14)مرداد (1327)هجري قمري همسر دوالر ياستين کرماني در حالي که حامله بود در روزهاي مبارزه براي مشروطه دوشادوش شوهرش مبارزه مي کرد، ولي در ميان جمعيت بود که احساس کرد بچه اش در حال به دنيا آمدن است، اسم اين دختر را مشروطه گذاشتند.
3-(18)مرداد ماه (1376)پري سلطان محمدي درگذشت. وي در سال (1315)به دنيا آمد. در دفتر مرکزي سازمان ملل در زمينه برنامه ريزي با سمت رياست پرسنل آنجا مشغول به کار بود و برنامه ريزي اجرايي براي زمان را تا سال (2000)انجام داد.
4-(17)ربيع الثاني (1325)روزنامه حبل المتين نوشت: (500)تن از زنان در جلوي بهارستان گرد آمدند، و فرياد عامه زنده باد مشروطه، پاينده باد قانون، نيست و نابود باد استبداد سردادند.
منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسي خانواده

در امنيت عمومي جامعه چگونه تبلور مي يابد؟
 

چکيده:
 

پليس زن مي تواند آرامش، اطمينان، اعتماد نظم و بالاخره امنيت همه جانبه در جامعه بانوان و به ويژه خانواده ها را ايجاد کند. از آنجا که امروزه نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي دهند و در تمامي عرصه هاي سياسي، اجتماعي و نظامي حضوري فعال و همه جانبه دارند، نياز به پليس بانوان جهت انجام امور مربوط به بانوان و اصلاح ناهنجاري ها و تخلفات مربوط به بانوان بيشتر از هميشه احساس مي شود. از جمله ماموريت هايي که پليس زن مي تواند در تامين امنيت عمومي جامعه سهم بسزايي داشته باشد به مواردي نظير: بازرسي بدني بانوان مجرم، آزمون راهنمايي و رانندگي مخصوص بانوان، انگشت نگاري زنان، بازرسي اماکن خاص زنانه، کنترل اجتماعات در نماز جمعه ها، ورزشگاه ها و ساير مراکز، آموزش امنيتي انتظامي در دبيرستانهاي دخترانه اشاره خواهد شد و با توجه به اهميت مساله امنيت کودکان و نوجوانان در جامعه، در اين مقاله به بررسي و تبيين نقش موثر پليس زن در مقابله با کودک آزاري و روش هاي جلوگيري از اين آسيب اجتماعي نيز پرداخته مي شود.
 
اگر از زنان بپرسید حاضرند با مردی که دچار ضعف اعتمادبه نفس است ازدواج کنند یا نه، مطمئنا جواب آنها منفی خواهد بود، اما دقیقا این همان کاری است که بسیاری از زنان انجام می دهند. در واقع یک مرد با اعتماد به نفس پایین، ممکن است برای برخی از زنان جذاب هم باشد به خصوص اگر برخوردهای قبلی شان با مردان خودشیفته ای بوده باشد که فقط به خودشان فکر کرده اند و توجهی به آنها نداشته اند. از دیدگاه زنی که با چنین مردانی برخورد داشته، ممکن است آنها حساس و علاقه مند جلوه کنند، البته از یک جهت این نتیجه گیری درست است و این مردان به عشقی که به آنها ابراز می شود، علاقه دارند، اما باید مراقب بود؛ این مرد با اعتماد به نفس پایین ممکن است تا آخرین ذره عشق را بگیرد و در مقابل چیزی به طرف مقابل ندهد.
 
از لحظه تولد تا پيري به نظر مي رسد که زنان سالم تر از مردان هستند. بالغ بر 15 نوع عامل مرگ در زنان و مردان مشترک هستند اما با اين حال مردان به طور نسبي 5 سال زودتر از همسرانشان فوت مي کنند. در حالي که عوامل زيستي در اين بين تا حدودي نقش دارد اما حفظ سلامت مردان نيز مي تواند در اين زمينه مؤثر باشد اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهي نمي کنند آنها اغلب فکري مي کنند که اگر نقش اجتماعي آنها زنده و پوياست بنابراين سالم نيز هستند.
مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه مي کنند و اغلب مراجعات آنان به پزشک نيز به علت بيماري هاي جدي است در حالي که لازم است حتي با وجود احساس سلامت برنامه اي منظم براي معاينات پزشکي تنظيم کنند.
بيشتر مردان اغلب مشکلات مربوط به سلامتي خود را ناديده مي گيرند و يا پنهان مي کنند تا زماني که اين مشکلات تبديل به موارد تهديد کننده اي براي زندگي شان شود. به عبارت بهتر هر گاه پاي سلامتي در ميان باشد مردان بدترين دشمنان خودشان هستند.
شايد اين موضوع به اين علت باشد که پزشکان به طور خاصي کمتر به مسائل بهداشت و سلامت مردان پرداخته اند چند مورد از علائم هشدار دهنده و اساسي که متخصصان معتقدند مردان نبايد آنها را ناديده بگيرند عبارتند از:
مي خواهم موضوعي را بگويم که شايد بسياري از خانم ها نشنيده باشند. بهتر است بي پرده بگويم که آقايان برخلاف تصور خانم ها چندان هم کم حرف نيستند. بسياري از زنان تصور مي کنند که همسرانشان قوي، ولي خيلي کم حرفند. در واقع خانم ها درشگفتند که اين همسران قوي چرا درباره ي احساسات و افکار خود چيزي نمي گويند يا به اصطلاح توي خودشان هستند ؟ اما، واقعيت اين است که مردان هم دوست دارند درباره ي اميدها و آرزوها، ترس ها وافکار، احساسات و عواطف خود حرف بزنند. شما سعي مي کنيد ساعتي را با همسرتان و به دور از جار و جنجال بچه ها ، تنها بمانيد به آن اميد که شايد کمي هم درباره ي خود و زندگي مشترک تان با هم گفت و گو داشته باشيد، اما غالباً مثل مجسمه ي ابوالهول ساکت مي ماند. آن وقت است که از خودتان مي پرسيد :« چي شده؟ چرا چشم از تلويزيون برنمي دارد؟ چرا از خودش ، روابط مان يا مسائل و مشکلات مالي که داريم حرفي نمي زند؟ چرا به سر و وضع خانه نمي رسد؟ چرا نمي تواند ده دقيقه ، فقط ده دقيقه، از خودش، کارهايش و از خودمان برايم بگويد؟!»
چکیده
محیط خانواده، جایگاه آرامش و طمأنینه است که در اثر پیوند مرد و زن ایجاد می‌شود. خانواده، کانون شخصیت و آبرو و عفت زن و شوهر است.
بنابراین تدبیر آگاهانه و مدیریت سالم مرد در زندگی می‌تواند راهبردی برای آرامش خانواده باشد و راهکارهای این مدیریت می‌تواند، محبت ورزی، تغافل چشم پوشی از غیر همسر و ... باشد که ما در این مقاله بدان پرداخته‌ایم.
کلید واژگان: خانواده، پیوند، زندگی، مرد، زن، آرامش و مدیریت
مقدمه
ازدواج هیچگاه نباید بر پایه های لذائذ نفسانی و هوس استوار گردد بلکه باید مارا به هدف از خلقت و آفرینش انسان نزدیک نماید. ازاین جهت اگر ازدواج بین مرد و زن صورت گرفت، تدابیر آگاهانه و اصول و حدود آن نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا هر مرد و زنی با شناختن اصول مدیریتی و مسئولیتی خود درقبال خانواده، مسیر و هدفش را برای صعود به جایگاه والای انسانی تنظیم کند. زمانی آرامش واقعی وحقیقی در زندگی زناشویی حکم فرما می‌گردد که مرد و زن هر کدام به طور جداگانه مسئولیتهای خود رابه نحو احسن انجام دهند.
نازايي مشكلي است كه گريبانگير بسياري از زوج هاي جوان است و آنان را مجبور مي كند تا با مراجعه به پزشكان و آزمايشگاه ها راهي براي گريز از اين معضل پيدا كنند، اما اطلاع كافي از نوع مشكل يا روند بررسي خود نداشته باشند. نازايي فقط مختص زنان نيست و مردان دچار اين مشكل مي شوند. مطلب زير در جهت آگاهي بيشتر در ارتباط با اين معضل است.
تقريباً دويست سال پيش در اروپاي عهد روشنگري، منتسکيو نويسنده و فيلسوف فرانسوي با لحني طنز آميز و پرکنايه که در سراسر “نامه هاي ايراني” او جلوه دارد، سوالي تفکر انگيز در دهان از حيرت باز ماندة پارسي هاي کنجکاوي گذاشت که دربارة شکل غريب و قصه هاي حرم سراي دو مسافر ايراني- ريکا و ازبک- از روي تعجب و فضولي پچ پچ مي کردند و با هيجان تمام مي پرسيدند: “چگونه مي توان ايراني بود؟!”
البته پاريسي هاي بي خيال وقتي کتاب منتسکيو را کنار نهادند، کنجکاوي خود را هم که در اين مورد شايد خيالي بود، از خاطر بردند و منتسکيو هم در ميان هزار و يک سوال بي جواب که دربارة نابساماني هاي زمانة خويش داشت، اين سوال را ديگر فراموش کرد؛ اما من از وقتي همچون يک دانش آموز در درس ادبيات فرانسه با اين سوال آشنا شدم، غالباً آن را مثل يک نشانة استفهام پيش نظر داشته ام و بارها درباره آن انديشه کرده ام.
آسيب شناسان با اين پرسش روبرو هستند که آيا رفتارهاي انحرافي شامل بزهکاري و مصرف الکل و مواد، رفتارهاي مشکل آفرين شامل رفتارهاي جنسي ،فحشا ،قرباني شدن و... و مسايل رواني شامل افسردگي ،مشکلات شخصيتي، رفتارهاي اجتماعي وغيره ؛ عوامل اصلي فراراز منزل و بي خانماني دختران هستند که درنتيجه زندگي خياباني را مومجب مي شوند. يا اينکه عواملي غيرازاينها نيز درفرار دختران از خانه موثرند.
درايران تعداد کودکان فراري به گونه اي نگران کننده درحال افزايش است. بر اساس آمار منتشره از سوي نيروي انتظامي بيش از 90 ‏درصد نوجوانان فراري به دليل آزارهاي جسمي، جنسي وروحي ازخانه فرار مي کنند و به دليل ترسي که از آزاردهندگان خوددارند جرات نمي کنند مشکلات خودرا با کسي در ميان بگذارند.
به نقل ازرييس انجمن مدد کاري ايران: تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد که تهران بالاترين درصد دختران فراري و بعد قم و مشهد در رده هاي بعدي فرار دختران از خانه قرار دارند. عمده ي فرار هم از شهرستانها و مراکز استان به تهران صورت مي گيرد تهران به دليل داشتن جاذبه هاي تفريحي و توريستي،مهاجرپذيربودن، وسعت بزرگ شهر واستان ،گرايش به فراربه اين شهر بزرگ را افزايش داده است.
 

چكيده
 

زندگي اجتماعي انسان در قالب سازمان ها و نهادها ادامه مي يابد. هنجارها و قوانين اجتماعي موجب همنوايي و انتظام اجتماعي اند، اما همواره انحراف از آن ها وجود دارد. تبيين هاي زيست شناختي، روان شناختي، جامعه شناختي و نيز تبيين مبتني بر گزينش رفتار انحرافي مي توانند مورد توجه قرار بگيرند. تبيين نوع اخير بر اساس عنصر اختيار آدمي قابل بررسي است. از طرف ديگر، برخي ويژگي ها داراي منشاء اجتماعي بوده و موجب بروز كجروي اند. ديدگاه هاي متعدد از ابعاد گوناگون به تبيين انحراف پرداخته اند، ولي عامل اصلي انسان مختار است كه با انتخاب خود به عمل اقدام مي كند.
بلايا و آفات (شايعه سازي) و شيوه هاي رويارويي با آن

اشاره:
 

شايعه، دهان به دهان مي چرخد، رد يا قبول مي شود، داوري ها را بر مي انگيزد، به پاره اي واکنش ها مي انجامد و از منظر کلي نگري بر زندگي اعضاي جامعه اثر مي نهد. در اجتماع ما که شايعه، گستردگي و پذيرش فزون تري دارد، اين تاثير ژرف تر است و شايد غلو نباشد چنان چه دعوي کنيم قسمتي از مناسبات، روابط و هويت جمعي ما را شکل مي دهد. در مورد اين پديده مرموز، تعارفي چند بيان شده است که همگي به مفاهيم اساسي اش هم چون ابهام، اهميت، جذابيت و سرعت انتشار اشاره مي کنند. ولي چه چيزي شايعه را جذب مي نمايد؟ از چه رو، سرعت انتشار و پذيرش آن تا اين اندازه زياد است و اهميت شايعه از کجا نشات مي گيرد؟

چکيده
 

در اين مقاله در راستاي ارائه تئوري هاي مربوط به مهاجرت، نخست به بيان مباني نظري در خصوص پديده مهاجرت پرداخته و سپس مدل هاي جاذبه و دافعه را تعريف نموده و به دو مدل روانشتاين(Ravemstian) و اورت اس لي در اين رابطه اشاره مي گردد. در ادامه نظرات زيمپ(zimop) و استافر(staffer)، لاوري و راجرز، اسکوتز و شاستاد مطرح مي گردند. سپس ضمن ارائه تعاريفي از الگوهاي توسعه اي مهاجرت، نظريه الگوي اقتصاد دو بخش توسعه آرتور لوئيس طرح گرديده و به دنبال آن مدل سرمايه گذاري انساني و هزينه و فايده شاستاد و داونز ارائه مي گردد. نظريه اقتصادي مهاجرت مايل تودارو و مدل شبکه اي و مدل رفتاري توماس و زنائيسکي و در ادامه مدل سيستمي، مابوگونج و نهايتا مدل وابستگي به نظريه محروميت نسبي استارک و ونگ از جمله نظرياتي هستند که در اين مقاله مورد بررسي و مدافعه قرار مي گيرند.
در حال حاضر ميزان وابستگي شما در اموري از قبيل خريد و فروش، اياب و ذهاب، انتخاب لباس، خورد و خوراک، نظافت خود و محل سکونت، آرايش و غيره به خانواده خود و آشنايان تا چه حدي است؟ در حال حاضر نسبت به موارد مذکور تا حد زيادي با همکاري و مشورت کليه اعضاء خانواده و آشنايان و دوستان مبادرت مي ورزم وي در آينده علاقه مند هستم به طور مستقل و با توجه به اطلاعات و همکاري همسرم اقدام کنم.

اولين جرقه هاي تفکر نمادين در انسان، بين سنين (7-2)سالگي و در چه مرحله اي موسوم به مرحله «پيش عملياتي» يا preoperational stage به وقوع مي پيوندد. در اين مرحله کودک از مرحله حس حرکتي (sensory motor) عبور کرده و ساده ترين اشکال فعاليت هاي مبتني بر تفکر را از خود نشان مي دهد اما هنوز توانايي طبقه بندي اشياء و امور را بر حسب قوانين منطقي ندارد.
(7-12)سالگي و طي مرحله عملياتي Operational stage، به امور موجود و محسوس به شکل منطقي مي انديشد و توانايي طبقه بندي و درک مفهوم عدد و کار کردن با آن را دارد و از (11)سالگي به بعد کم کم مي تواند استدلال فرضيه اي قياسي داشته باشد و حتي به آنچه موجود نيست (غيرمحسوس) بينديشد.
 
اگر مي خواهيد زندگي آرامي در خانواده داشته باشيد چه راهکارهايي را در پيش مي گيريد؟
مهم آن است که اين واقعيت را براي خود حل کنيد. يک يک اعضاي خانواده که ما دلبستگي فراواني به آن ها داريم مسلما رفتاري متفاوت از ديگران با ما دارند. ما خوب ترين و بدترين جنبه هاي عملکردي و رفتاري اعضاي خانواده را همواره مورد ملاحظه و مداقسه قرار مي دهيم و آن ها نيز متقابلا نيز خوب و بد رفتاري ما را مشاهده مي نمايند. بديهي است اين نوع رفتار به دليل آن است که ما احساس راحتي بيشتري با آن ها مي کنيم، بنابراين در برابر ايشان زياد سنجيده رفتار نمي کنيم و حس مي کنيم که کمتر چيزي را از دست مي دهيم. حال کساني که مي توانند آرامش خانواده را تامين کنند که از سازگاري بالايي برخوردار هستند. سازگاري يعني برخورداري از هوش و توانايي بالا براي زندگي کردن و لذت بردن از زندگي است. کسي که تلاش کند يک زندگي دور از تنش و پرخاش و مشکلات رفتاري داشته باشد همواره موجبات آسايش روح و سلامت خانواده و اقوام را فراهم نموده است.
*مردان با تلاشي بسيار اندک، مي توانند علاقه خود را به همسرشان نشان دهند. در تمام زن ها، علائق مشترکي وجود دارد که مهمترين آن ها، توجه، محبت و قدرداني است. توجه؛ براي چند دقيقه يا حتي چند لحظه، با تمام حواس، متوجه او باشيد؛ حالش را بپرسيد؛ شنونده او باشيد و به چيز ديگري توجه نکنيد.
محبت: يعني دوست داشتن و سخنان محبت آميز.
قدرداني: قدرداني، يعني در برابر او اذعان کنيد که در خانه، زحمت مي کشد؛ پس تلاش هاي او را ارج بگذاريد و ازسليقه و کوشش او تعريف، تمجيد و تشکر کنيد.

خانه تکاني ذهني
 

از آن زمان که کودکي خردسال بوديم و مي دانستيم که زندگي و خودمان عالي و بي همتا هستيم، چگونه به انساني بدل شديم که مشکلاتي دارد و مي پندارد که تا اندازه اي بي ارزش است و دوست داشتني نيست؟ کساني که پيشاپيش خود را دوست مي دارند مي توانند بيشتر خود را دوست بدارند.
به گل سرخ بينديشيد- از لحظه اي که غنچه اي کوچک است تا زماني که کاملاً مي شکفد و حتي لحظه اي که آخرين گلبرگش مي افتد همواره زيبا و کامل است و همواره در حال دگرگوني. ما نيز همين گونه ايم. هميشه عالي و کامل و هميشه در حال دگرگوني. با فهم و شعور و آگاهي و دانش بيشتري که به دست مي آوريم، به نحوه ديگري عمل خواهيم کرد. اکنون زمان آن است که اندکي گذشته خود را بيازماييم و به چند اعتقاد که بر ما حاکم نبوده نظر افکنيم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا شما وظیفه منتظر ظهور را میدانید.....؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 175
  • بازدید سال : 1,370
  • بازدید کلی : 18,381
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما Flash banner maker online

    Get Flash Code